sobota 25. ledna 2014

TAJE DUBAJE

Autor: Emíre Khidayer
Překlad: Emil Charous
Nakladatelství: Rotran, 2013
ISBN: 978-80-971222-3-2
Počet stran: 235

Emíre Khidayer
Původem napůl Slovenka a napůl Iráčanka. Vyrostla na Slovensku a vystudovala arabistiku. Působila jako diplomatka v různých arabských zemích a vedla firmu ve Spojených arabských emirátech. Napsala i další knihy s arabskou tématikou, např. "Arabský svět - jiná planeta?" a "Život po arabsku".

Kniha Taje Dubaje patří do edice "Není všechno zlato". Jde o etapu života mladé ženy Emmy Ubájdí. Slovenky, která cítí potřebu odletět za prací do Emirátů. Je velmi ambiciózní a získává práci pro česko-slovenskou IT firmu, která v Emirátech rozbíhá své projekty. Emmě se v práci vše daří, získává další perspektivní zákazníky, i spolehlivé zaměstnance. Má spoustu arabských přátel a nakonec se objeví i láska..

V sobotu jsme už byli všichni v práci. Půl deváté, devět, a Michelle nikde. To bylo divné. Nikdy nepřišla pozdě , na dochvilnosti si sama dala záležet. Nedalo mi to a vytočila jsem její mobil. Vypnutý. To mě znepokojilo ještě víc. 
"Pánové, když jste ve čtvrtek doprovázeli Michelle, bylo všechno ok?"
"Jasně, nasedla do taxíku, ještě jsme slyšeli, jak říkala taxikáři adresu v Sardže."
"Nezvedá mi mobil," řekla jsem důrazně.
"Fakt nezvedá?"
Nepřišla celé dopoledne. Už jsem z toho byla fest nervózní. Nevěděla jsem, co si o tom mám myslet. Naše kolegyně byla úplně nová, za tři týdny člověka nemůžete dost dobře poznat.


Tato knížka mě zaujala svým názvem, méně však už obsahem. Příběh je napsán dost chaoticky, autorka skáče z jednoho období do druhého, bez jakékoli posloupnosti nebo spojitosti. Celý text je prošpikován arabskými výrazy. Myslím, že člověk, který nikdy nebyl v arabském světě, jim nemůže porozumět. Ani já jsem si pod některými slovy nedovedla vůbec nic představit.
Mnohem víc mi však vadily "ajťácké" výrazy a dlouhé popisy různých IT technologií a postupů, které působí nudně, bohužel právě o tom celá kniha je. V pár momentech se dostáváme i do běžného života slovenky v emirátech, ale je jich žalostně málo na celou knihu. Hrdince vždy vše vyjde, je krásná, úspěšná, perfektně odhadne lidi, dokonce pozná i národnosti, jen podle zevnějšku. Řekla bych, že je to taková "ajťácká" pohádka pro dospělé.
Kniha postrádá řád, děj, vtip, myšlenku... osobně mě ničím neobohatila. Bohužel.


Hodnocení: /5



Subscribe to Our Blog Updates!




Share this article!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML